RELEASE IN PART B3 DIA/NRO/NGA,B6

B6

From:	H <hrod17@clintonemail.com></hrod17@clintonemail.com>
Sent:	Thursday, November 12, 2009 10:07 AM
To:	'sbwhoeop
Subject:	Re: FYI: Murdoch makes his move to Cameron. Attack on BBC to follow. Sid
Pls forward memos you rec	eive. Sooner is better. Thx.
Original Message From: sbwhoeor To: H Sent: Thu Nov 12 09:53:51 Subject: Re: FYI: Murdoch n	<sbwhoeop 2009="" attack="" bbc="" cameron.="" follow.="" his="" move="" nakes="" on="" sid<="" th="" to=""></sbwhoeop>
apart at the seams. Also, Perfrom a Graham Greene now Other subjects: D'Alema is a I mentioned to you, former mine, now head of Aspen In European papers call John I relationship with President	close personal relationship with Murdoch. He pioneered it for Tony. The thing has come eter has engineered getting himself named momentarily Minister of Information (not a joke el) and will hold weekly briefings for the press, becoming the public face of the government. Campaigning to be EU foreign secretary. I received a call today from Francesco Olivieri, whom diplomat, now in DC. Also working for D'Alema is his former aide Marta Dassu, a friend of institute Rome. They are looking to insure that the US stamps him acceptable by having Podesta and have him give anodyne quotes. Francesco reminded me of D'Alema's good Clinton, which was quite true. I do nothing, stay in touch with them. B3 DIA/NRO/NG wants to send a memo on the limits of counter-insurgency. You remember meeting
Will send when I rec	eive. I am going back and forth with Bill Murray, who was CIA station chief in Pakistan among
	d wants to advance his views. Will get.
Original Message From: H < HDR22@clintone	mail.com>
-	sbwhoeop
Sent: Thu, Nov 12, 2009 9:4	
Subject: Re: FYI: Murdoch r	nakes his move to Cameron. Attack on BBC to follow. Sid
That's quite the matchMu	ırdochs v Mandelson.
Original Message	
From: sbwhoeop	<sbwhoeop< th=""></sbwhoeop<>
To: H	
Sent: Thu Nov 12 08:51:40	2009

UNCLASSIFIED U.S. Department of State Case No. F-2014-20439 Doc No. C05760305 Date: 12/31/2015

Subject: FYI: Murdoch makes his move to Cameron. Attack on BBC to follow. Sid

The Independent

November 12, 2009

Has Cameron done a deal with Murdoch?

By Andy McSmith

Lord Mandelson's attack shines spotlight on Tory leader's links with media mogul

David Cameron has been accused of making a "contract" with Britain's biggest media company to trade political support before an election for government favours afterwards if the Tories win.

The accusation was levelled yesterday by the Business Secretary Peter Mandelson, who is increasingly the public face of Gordon Brown's government. Ministers are angry at the campaign that The Sun has run against the Prime Minister all this week over the spelling mistakes in a letter Mr Brown sent to the mother of a young soldier killed in Afghanistan.

They suspect that the Conservative Party has been tailoring its policies on media regulation and the BBC to suit the commercial interests of News International, which owns The Sun, and that the paper's aggressive support for the Tories is a pay-off that could spread to other parts of the mass media.

Examples of the apparent tie-in between what News International's boss, James Murdoch, wants, and what David Cameron is ready to promise include the recent

decision by the Conservatives to abandon the idea of "top slicing" the BBC licence fee. It had been proposed that part of the money paid to the BBC would be siphoned off to help regional television companies meet the threat from the internet. But this would also have helped them compete more effectively against Sky News, which is part of the Murdoch media empire.

When the policy was abandoned in September, Jeremy Hunt, the shadow Culture Secretary, said that it was because enacting it might make the commercial television companies "focus not on attracting viewers but on attracting subsidies". There was no gain for the BBC in the climbdown, because David Cameron had already said that the Tories will freeze the licence fee. What it will mean is that the BBC's income will be capped, without the regional television companies seeing any government help, which will strengthen the market position of Britain's only satellite television company, Sky. "This was done for News International," a Tory insider said yesterday. "Murdoch wants Sky to go head to head with the BBC. He doesn't want the independent companies strengthened."

In April 2008, James Murdoch complained bitterly about the media regulator Ofcom in his first major speech after taking over as chief executive of News

Corporation in Europe and Asia. The following year, David Cameron announced that a Conservative government would cut Ofcom down to size.

Last summer James Murdoch attacked the "abysmal record" of the BBC Trust - the body created by Labour to over see the BBC - in a lecture he gave at the Edinburgh Festival, singling out its "total failure" to stop the BBC buying the Lonely Planet travel guides, a takeover that Murdoch denounced as an "egregious" invasion of private enterprise by the state. Less than two months later, Jeremy Hunt promised that the Tories would abolish the Trust.

In the same lecture, Murdoch complained that BBC performers like Jonathan Ross

are being paid salaries that "no commercial competitor can afford". He had barely uttered the words before Ed Vaizey, a shadow media minister, promised that a Tory government would compel the BBC to publish the salaries of its top performers.

Lord Mandelson alleged yesterday that the Conservatives and News International had "effectively formed a contract, over the head, incidentally, of the newspaper's editor and their readers, in which they are sort of bound to one another".

Speaking to the BBC's Today programme, he added: "What The Sun can do for the Conservatives during the election is one part of the contract and, presumably, what the Conservatives can do for News International if they are elected is the other side of the bargain. But there is a wider question. When The Sun creates the news in this way, this is then followed up by Sky News, which then puts pressure on the BBC to follow suit."

This was "absolutely, categorically" denied yesterday by The Sun's political editor, Tom Newton Dunn, who accused Lord Mandelson of talking "preposterous nonsense".

The Sun, which supported Labour through three general elections under Tony Blair's leadership, announced that it was jumping ship on the day that Gordon Brown delivered his annual speech to the Labour Party conference in September. Its onslaught on Gordon Brown for the mistakes made in a handwritten letter to Jacqui Janes is the most aggressive attack that the newspaper has directed at any Labour Party leader since Neil Kinnock stood down after losing the 1992 general election, a defeat for which The Sun claimed victory with the slogan "It was The Sun wot won it".

But there were signs yesterday that the attack may have rebounded on The Sun. Mr

Brown, who is blind in one eye, has admitted that his handwriting is bad and has apologised to Mrs Janes, whose 20-year-old son, Jamie, was killed by a makeshift bomb in Afghanistan last month.

A poll yesterday for the website PoliticsHome, whose main shareholder is the Conservative Party deputy chairman Lord Ashcroft, found that 65 per cent of those polled thought that The Sun's attack was "inappropriate" compared with 23 per cent who thought it was "legitimate".

The closeness of the new Tory-Sun axis is shown up by the revelation, from an inside source, that David Cameron personally consulted the editor of The Sun, Dominic Mohan, in three separate conversations before he abandoned his "cast-iron" promise to hold a referendum on the Lisbon Treaty, now that all 27 members states of the EU have ratified it.

Mr Cameron was understandably wary of how The Sun might react to the abandonment of that promise. The paper has campaigned for years against what it sees as the growth of an EU superstate. It was in an open letter to readers of The Sun that Cameron first made his guarantee, two years ago.

His announcement that a referendum is off the agenda was subjected to a scathing attack in the Daily Mail, but in The Sun it was given kid-glove treatment under the headline "Cameron's crusade for UK rights".

The person behind this aggressively pro-Tory policy is James Murdoch, not his father, Rupert, who created The Sun virtually from scratch in the 1970s. Rupert Murdoch claimed in an interview with Sky News Australia that he "regretted" his son's decision to turn against Gordon Brown, "who is a friend of mine", but defended it on the grounds that Brown has been a "disappointment".

Yesterday, The Times, another Murdoch newspaper, announced that its veteran political editor, Phil Webster, is leaving the Commons, where he has been based for decades. Mr Webster is very well thought of by New Labour. His replacement,

Roland Watson, was a friend of David Cameron's at Eton but has no political ties with the Tories.

Tom Newton Dunn, newly appointed as The Sun's political editor, is another Old

Etonian. His father, Bill, used to be a Tory MEP, but defected to the Liberal

Democrats in 2000.

Independent News and Media Limited http://license.icopyright.net/user/external.act?publisher_id=1204